Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2012

Σύρος-Άνδρος


Art weekends τώρα!

Προικισμένες με μια οικεία κοσμικότητα, όπως ταιριάζει σε γνήσιες Αιγαιοπελαγίτισσες αρχόντισσες, η Σύρος και η Άνδρος μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε τις φθινοπωρινές ομορφιές τους με αφορμή δύο σπουδαία καλλιτεχνικά events.

ΣΥΡΟΣ Κινούμενα σχέδια… επί χάρτου

Αυτό το σαββατοκύριακο η Ερμούπολη γεμίζει καρτούν. Το διεθνές φεστιβάλ Aniμαsyros 5.0, ένας θεσμός που κλείνει φέτος πέντε χρόνια, απλώνει τα χρώματα και τις εικόνες του ζωντανεύοντας το νησί με 156 ταινίες από 30 χώρες αλλά και με εκδηλώσεις, ομιλίες καθώς κι ενδιαφέροντα εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους. Η επίσημη έναρξη γίνεται αύριο Παρασκευή 21/9 με την προβολή της ταινίας «Παραμύθια της Νύχτας» του Μισέλ Οσελό. Από τους καλεσμένους ξεχωρίζει ο στενός συνεργάτης του Ερζέ, ο Αλέν Μπαράν, ο οποίος θα μιλήσει για τον δημιουργό του Τεν-Τεν στο πλαίσιο ενός αφιερώματος που περιλαμβάνει και την προβολή του εμβληματικού ντοκιμαντέρ του Δανού σκηνοθέτη Άντερς Όστεργκαρντ «TinTin and I», και της ταινίας του Στίβεν Σπίλμπεργκ «Το μυστικό του μονόκερου». Δίνοντας έντονα το στίγμα του σύγχρονου ευρωπαϊκού animation, το φετινό Αniμαsyros θα φιλοξενήσει επίσης αφιερώματα στο πορτογαλικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Cinanima, στο London International Animation Festival (από τα σημαντικότερα του είδους) καθώς και στο τμήμα Animation της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών της Λουκέρνης. 

 «Holy Chicken of Life and Music» στο Aniμαsyros
«Holy Chicken of Life and Music» στο Aniμαsyros
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμη βραβευμένες ταινίες του πανευρωπαϊκού διαγωνισμού Cartoon D’Or 2011 αλλά και το αφιέρωμα American Animation Panorama πάνω στη δουλειά τριών σημαντικών ανεξάρτητων Αμερικανών δημιουργών, των Ντον Χέρτζφελντ, Τζον Ντίλγουορθ και Πάτρικ Σμιθ. Ο τελευταίος (γνωστός από τις τηλεοπτικές σειρές «Downtown», «Daria» και «HeadTrip») θα παρουσιάσει ανεξάρτητες ταινίες που έχει δημιουργήσει σχεδόν εξολοκλήρου με σχέδια στο χέρι με την εταιρεία του Blendfilms. Παράλληλα θα μιλήσει για τη ζωτική σχέση μουσικής και animation στο πλαίσιο του φόρουμ «Ο ρόλος του ήχου στην τέχνη του animation», καθώς τόσο η τελευταία του ταινία «Masks» όσο και το σύνολο του έργου του είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ήχο και τη μουσική. Κι επειδή στη Σύρο είμαστε, δεν θα μπορούσε να λείπει η μορφή του Μάρκου Βαμβακάρη: στο εργαστήρι «Animated Memories» τα παιδιά της Φιλαρμονικής του Δήμου Σύρου θα δημιουργήσουν τη δική τους ταινία κινουμένων σχεδίων με αφορμή το έργο του θρυλικού ρεμπέτη. Οι προβολές θα γίνουν στο Θέατρο Απόλλων, ενώ οι υπόλοιπες εκδηλώσεις και τα εργαστήρια στο Πνευματικό Κέντρο της Ερμούπολης και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αντίστοιχα.
 To Θέατρο Απόλλων στην Ερμούπολη
To Θέατρο Απόλλων στην Ερμούπολη

Ανακαλύπτοντας το νησί

Μία από τις πρώτες συμβουλές που θα δίναμε σε κάποιον που επισκέπτεται για πρώτη φορά το νησί είναι «το κεφάλι ψηλά!» Αν δεν βγείτε στους δρόμους για να θαυμάσετε τα αρχιτεκτονικά διαμάντια τόσο της κυκλαδίτικης πρωτεύουσας όσο και των άλλων χωριών, πιθανότατα θα έχετε πάρει μισή γεύση από τη Σύρο. Όλα εδώ έχουν ως αναφορά τον προπερασμένο αιώνα, όταν το νησί άκμαζε ως χαρακτηριστικό δείγμα της ελληνικής εκβιομηχάνισης. Η Ερμούπολη, για παράδειγμα, διαθέτει ένα δημαρχείο σωστό ανάκτορο (με υπογραφή του Τσίλερ) και μια αίθουσα εκδηλώσεων, το περίφημο Θέατρο Απόλλων, που είναι μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνου. Ξεκινήστε από κει και οι ανακαλύψεις θα έρθουν η μία μετά την άλλη. Η προκυμαία με τα cafes, τις ψαροταβέρνες και τα γλυκοπωλεία, όπως ο κλασικός Λειβαδάρας –για τα απαραίτητα λουκούμια και τις χαλβαδόπιτες–, η αγορά που σφύζει από ζωή, η γειτονιά των ναυπηγείων με τους επιβλητικούς γερανούς, οι ανηφοριές και τα πλατύσκαλα (καθώς είναι αμφιθεατρικά χτισμένη) και στον αντίποδα, πάνω στη θάλασσα, τα Βαπόρια, η εφοπλιστική συνοικία με το βαρύ πυροβολικό των αρχοντικών, αρκετά από τα οποία έχουν μετατραπεί σε σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες. 
 «Ηοtel Ploes», Σύρος
«Ηοtel Ploes», Σύρος
Το έτερον ήμισυ της Ερμούπολης, η γειτονική Άνω Σύρα, δεν διαθέτει αρχοντικά, αλλά η ομορφιά της είναι κλασικά κυκλαδίτικη: ένας εντυπωσιακός δαιδαλώδης οικισμός χτισμένος από τους Ενετούς, με λιθόστρωτα καλντερίμια, πολλά επίπεδα, στοές κι εντυπωσιακά ανοίγματα προς το λιμάνι, στεφανώνεται από την επιβλητική καθολική μητρόπολη του Σαν Τζώρτζη. Εδώ θα βρείτε ακόμη το μουσείο του Μάρκου Βαμβακάρη (από αυτήν τη γειτονιά ξεκίνησε ο «πατριάρχης» του ρεμπέτικου) και τα μοναστήρια των Ιησουιτών και των Καπουτσίνων.
Γενικά στη Σύρο δεν θα χρειαστεί να κάνετε διαδρομή μεγαλύτερη των 15 χιλιομέτρων, οπότε σε ένα σαββατοκύριακο μπορείτε να χαρείτε όλα τα χωριά που πιθανώς έχουν μείνει στη μνήμη σας από τους στίχους της περίφημης «Φραγκοσυριανής». Η Ντελαγκράτσια (Ποσειδωνία επί το ελληνικότερον), περίφημη για τα εξοχικά της αστικής τάξης του 19ου αιώνα, ο πιο οικογενειακός Φοίνικας και ο κοσμικός Γαλησσάς. Τι μένει; Το γραφικό Κίνι και η γειτονική παραλία του Δελφινιού, στην οποία αν ο καιρός το επιτρέψει θα σας συνιστούσαμε να κάνετε το τελευταίο μπάνιο της χρονιάς (αριστερά σε χύμα κατάσταση και δεξιά οργανωμένα, με ξαπλώστρες και το αναπόφευκτο beat). Και μετά το μεσημέρι πάρτε τα βουνά, μια και οι δύο ταβέρνες του βορινού Σαν Μιχάλη (η ομώνυμη και το «Πλακόστρωτο») θα σας προσφέρουν τοπικά πιάτα, άπλετη θέα και υπέροχο ηλιοβασίλεμα. Τέλος, αργά το βράδυ η προκυμαία της Ερμούπολης θα σας δώσει πολλές επιλογές για ποτό και διασκέδαση. 

 «Αρχοντικό Ερμούπολις»
«Αρχοντικό Ερμούπολις»

Σαββατοκύριακο… αρχοντικό

Η Σύρος είναι από τα νησιά στα οποία αξίζει πραγματικά να επενδύσετε στη διαμονή, καθώς κάποια από τα αρχοντικά της έχουν μετατραπεί σε πανέμορφους ξενώνες που διατηρούν αυτήν την αύρα εποχής. Και μην ξεχνάτε ότι βρισκόμαστε πλέον στη low season. Ανάμεσα στην κεντρική Πλατεία Μιαούλη και τη συνοικία Βαπόρια, το «Hotel Ploes» στεγάζεται σε ένα διατηρητέο αρχοντικό του περασμένου αιώνα (χαρακτηρισμένο από το υπουργείο Πολιτισμού ως «έργο τέχνης») και συνδυάζει τόσο στα επτά δωμάτια όσο και στους υπόλοιπους χώρους του το σύγχρονο και το κλασικό με τρόπο μοναδικό. Καλόγουστα έπιπλα, σπάνια χειροποίητα χαλιά, γνήσια βενετσιάνικα φωτιστικά, μαρμάρινα λουτρά, αυθεντικά έργα σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, πανέμορφες οροφογραφίες, ενημερωμένη βιβλιοθήκη, θέα στην πόλη και στο πέλαγος και πριβέ πρόσβαση στη θάλασσα από μια ειδική πλακόστρωτη διαμόρφωση (από € 150, 2281079360).
Ανάλογης αντίληψης και το «Αρχοντικό Ερμούπολις», όπου η Ράνια Νικολοπούλου αξιοποίησε στο έπακρον το πέτρινο διατηρητέο προσφέροντας οικεία φιλοξενία υψηλού επιπέδου στα τρία δωμάτιά του. Το μεγάλο ατού του όμως είναι οι κοινόχρηστοι χώροι, γεμάτοι από αντικείμενα κι εργαλεία περασμένων εποχών (αλλά και τρία εσωτερικά πηγάδια), που θα μπορούσαν να αποτελούν τμήμα λαογραφικού μουσείου (από € 80, 2281087711).
 «Kuzina» στην Ερμούπολη
«Kuzina» στην Ερμούπολη
Μοιρασμένο σε δύο κτίρια, το ένα αναπαλαιωμένο νεοκλασικό του 1856 και το άλλο του Μεσοπολέμου, το «Σύρου Μέλαθρον» στα Βαπόρια είναι εξαιρετικά προσεγμένο, με εντυπωσιακές οροφογραφίες και ξυλόγλυπτες κατασκευές (από € 70, 2281086495).
Ακόμη ένα αναπαλαιωμένο νεοκλασικό που έχει μεταμορφωθεί άψογα σε boutique hotel, το «Villa Selena», προσφέρει στα πέντε δωμάτιά του την αίσθηση της μείξης του κλασικού με το σύγχρονο και ανεπανάληπτη θέα από το cafe του (από € 110, 2281086007).
Ξεχωριστή επιλογή είναι και το «Xenon Apollonos» στον ομώνυμο δρόμο της Ερμούπολης, με τρία χρωματιστά δωμάτια (σιέλ, πράσινο και μπλε), ρομαντική αύρα, εσωτερική αυλή και πανέμορφο χώρο για πρωινό (από € 100, 2281081387). 
 «Χenon Apollonos» με φόντο τη συνοικία Βαπόρια, Ερμούπολη
«Χenon Apollonos» με φόντο τη συνοικία Βαπόρια, Ερμούπολη

Γεύση… λουκούμι!

Η «Kuzina» απλώνει τα τραπέζια της στο στενάκι της οδού Άνδρου, κοντά στην Πλατεία Μιαούλη, ο σεφ Παύλος Γρίβας, οπαδός του slow food, φτιάχνει με υλικά από βιολογικές καλλιέργειες ένα μοντέρνο μεσογειακό μενού από το οποίο αξίζει να δοκιμάσετε την μπριζόλα Black Angus με μέλι, τα ρολάκια τυριού με μαρμελάδα ντομάτας αλλά κι ένα πειραγμένο ριζότο (2281089150).
Στο «Όνειρο», ακριβώς απέναντι από το Θέατρο Απόλλων, της Ελένης Παλιάρη (με θητεία σε «Κουκούμαβλο» και «Κίτρινο Ποδήλατο») τα τοπικά υλικά μετατρέπονται σε ευφάνταστες δημιουργίες. Δοκιμάστε οπωσδήποτε μουσακά με συριανό λουκάνικο και παγωτό λουκούμι τριαντάφυλλο (2281079416).
Ένα wine & food bar αναπάντεχης αισθητικής για τη mainstream παραλία της Ερμούπολης, το «Mammo», είναι all day στέκι με ιδιαίτερα μοντέρνες πινελιές και καλά ενημερωμένη κάβα. στην κουζίνα του φτιάχνονται ωραιότατα πιάτα σε πολύ προσιτές τιμές. Από τα must του νησιού!
Στο κεφάτο μεζεδοπωλείο «Οινοπνεύματα», κοντά στην Πλατεία Μιαούλη, θα δοκιμάσετε ντοματοκαγιανά και «μεθυσμένες» γαρίδες στη ρουστίκ αίθουσα ή στα τραπεζάκια έξω (2281082616).
Εκτός Ερμούπολης, τώρα, πραγματικά αξίζει μια βόλτα μέχρι το Κίνι και το «Αλλού Γυαλού», όχι μόνο για το περίφημο γαριδάκι του στο χωνάκι αλλά και για το φρέσκο ψάρι, τα μαγειρευτά αλλά και μια σειρά από μοντέρνα και καλοφτιαγμένα πιάτα. Και για τα τραπέζια, που πιο «πάνω στο κύμα» δεν γίνεται (2281071196).
Με γαστρο-σαιξπηρικό όνομα, η «Στρίγγλα που ’φαγε αρνάκι» αποτελεί νέα άφιξη στο νησί, στον παραλιακό δρόμο της Αζόλιμνου. Το συγκεκριμένο αρνάκι είναι φτιαγμένο με μέλι, αλλά το μενού περιλαμβάνει ακόμη πολλά ελληνικά πιάτα με ντόπια υλικά (2281081588).
Τέλος, ανεβαίνοντας προς τη βόρεια πλευρά του νησιού, στις Φοινικιές, θα συναντήσετε ένα μερακλίδικο «Βαποράκι» του βουνού γεμάτο με μαγειρευτά, της ώρας αλλά και πιάτα ημέρας που αλλάζουν (2281083725).
 Το γαριδάκι στο χωνάκι του «Αλλού Γυαλού», στο Κίνι της Σύρου
Το γαριδάκι στο χωνάκι του «Αλλού Γυαλού», στο Κίνι της Σύρου

ΑΝΔΡΟΣ Απο τους εφοπλιστες στους σουρεαλιστες

Θα το έχετε ασφαλώς παρατηρήσει ότι διανύουμε την εποχή που όλο και περισσότερο ακούμε γύρω μας τη φράση «ζούμε τον απόλυτο σουρεαλισμό». Τώρα, πάντως, στο βορειότερο άκρο των Κυκλάδων υπάρχει μια καλή αφορμή να πάρουμε και τη γνώμη όσων πραγματικά τον έζησαν. Η επόμενη Κυριακή 30/9 είναι η τελευταία ευκαιρία για μια «Προσεγγίζοντας τον σουρεαλισμό» εκδρομή στο νησί. Το φετινό θεματικό εικαστικό αφιέρωμα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή ανιχνεύει και αποκαλύπτει σημαντικές πτυχές ενός από τα μεγαλύτερα και ανατρεπτικότερα καλλιτεχνικά κινήματα του περασμένου αιώνα, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα μια σειρά από εκθέματα τα οποία καθόρισαν το μετέπειτα προσανατολισμό της σύγχρονης έκφρασης. Το ρήμα «προσεγγίζω» είναι όντως εύστοχο για μια έκθεση με αντικείμενο ένα τόσο χαώδες και διακλαδωμένο κίνημα. Στα τέσσερα επίπεδά της θα κάνετε ένα ολοκληρωμένο ταξίδι στην «υπέροχη περιπέτεια», όπως χαρακτήρισε ο Μαρσέλ Ντισάν την πορεία του κινήματος, ξεκινώντας από τα κείμενα που προσδιόρισαν αυτήν την επανάσταση (η οποία, φυσικά, είχε και πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις). Δεν θα μπορούσε, για παράδειγμα, να απουσιάζει ένα από τα πρώτα αντίτυπα του «Μανιφέστου του Σουρεαλισμού» (1924) με υπότιτλο «Διαλυτό Ψάρι», διά χειρός Αντρέ Μπρετόν. Η εμμονή των σουρεαλιστών με την ψυχανάλυση (μολονότι ο Φρόιντ λέγεται πως δεν τους είχε και σε μεγάλη υπόληψη) αποτυπώνεται σε κείμενα κι έργα των ακραιφνών οπαδών της τάσης αλλά και όσων διασταυρώθηκαν με το κίνημα ή κινήθηκαν στις παρυφές του (σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν ο Νταλί, ο Πικάσο, ο Ντε Κίρικο, ο Μιρό και πολλοί άλλοι). Όλοι αυτοί ενωμένοι και ο καθένας χωριστά προσπάθησαν στην περίοδο του Μεσοπολέμου να βάλουν την τέχνη σε νέες βάσεις κι έκαναν σε μεγάλο βαθμό το όραμά τους πραγματικότητα, χωρίς ωστόσο να αποφύγουν και τις σφοδρές διαμάχες μεταξύ τους. Από την έκθεση ξεχωρίζουν σημαντικά έργα, όπως ένα βαλιτσάκι του Μαρσέλ Ντισάν με μικρογραφίες των έργων του (καθώς δεν μπορούσε να τα αποχωριστεί στα ταξίδια του), φωτογραφίες, κατασκευές και λάδια του Μαν Ρέι, σχέδια του Φρανσίς Πικαμπιά, πίνακες του Μαξ Ερνστ και του Αντρέ Μασόν αλλά και δημιουργίες γυναικών που πρωτοστάτησαν στο κίνημα (π.χ. Ντοροθέα Τάνινγκ). Φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει η ελληνική παρουσία, με προεξάρχοντα τον εισηγητή του σουρεαλισμού στην Ελλάδα, ο οποίος φυσικά δεν είναι άλλος από τον Ανδρέα Εμπειρίκο. Οι φωτογραφίες, οι χειρόγραφες σημειώσεις και οι μικροσκοπικές ζωγραφιές του δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της πορείας του σουρεαλισμού στη χώρα μας (είναι γνωστό ότι τη δεκαετία του ’30 έγινε αντικείμενο χλευασμού και ειρωνικών σχολίων) και συμπληρώνεται από πίνακες του Νίκου Εγγονόπουλου και του Γεράσιμου Στέρη καθώς κι έργα του Νικόλαου Κάλλας, του Νάνου Βαλαωρίτη αλλά και του Οδυσσέα Ελύτη (ο οποίος δεν μπορεί να καταταχθεί στους σουρεαλιστές, αλλά τους υπερασπίστηκε κατά κόρον). Η περιήγησή σας στην έκθεση θα ολοκληρωθεί με τον επιβλητικό μπρούντζινο «Θεραπευτή» του Ρενέ Μαγκρίτ.
 «Ο Θεραπευτής»  του Ρενέ Μαγκρίτ από την  έκθεση των Σουρεαλιστών  στη Χώρα της Άνδρου
«Ο Θεραπευτής» του Ρενέ Μαγκρίτ από την έκθεση των Σουρεαλιστών στη Χώρα της Άνδρου

Στη Χώρα και στα χωριά

Εννοείται ότι μετά την επίσκεψη στους… σουρεαλιστές δεν πρέπει να αγνοήσετε τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Γουλανδρή (με έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών κυρίως του 20ού αιώνα), ούτε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Άνδρου με σημαντικά ευρήματα όπως οι ακέφαλοι Κούροι, ο Ερμής της Άνδρου και ο κορμός της Αρτέμιδος. Μια βόλτα στη Χώρα, που συνδυάζει με αρμονικό τρόπο το λιτό κυκλαδίτικο στιλ με τα αιγαιοπελαγίτικα νεοκλασικά και τα ενετικά πυργόσπιτα, είναι πάντα απαραίτητη. Επίσης, τώρα που ο ήλιος δεν χτυπάει κατακούτελα τα χαρτογραφημένα και προσβάσιμα μονοπάτια είναι ένας εναλλακτικός, ολοκληρωμένος τρόπος για γνωριμία με τις φυσικές ομορφιές του νησιού. Συστήνοντας τα χωριά, ξεκινάμε από το μεγαλύτερο τουριστικό θέρετρο του νησιού, το Μπατσί, με την οργανωμένη παραλία μπροστά του γεμάτη καφετέριες, εστιατόρια, μπαράκια, ενοικιαζόμενα δωμάτια αλλά και αρκετά από τα καλά ξενοδοχεία του νησιού. Εκεί χτυπάει και η καρδιά της νυχτερινής διασκέδασης για επισκέπτες και ντόπιους. Νότια απλώνεται η περιοχή του Κορθίου, με τους υπέροχους παραδοσιακούς οικισμούς, όπως η Αγία Τριάδα, τα Αϊδόνια, η Πίσω Μεριά, ο οικισμός του Κοχύλου και το Συνετί. Βάλτε στο πρόγραμμα μια επίσκεψη στις όμορφες και γραφικές Στενιές (το χωριό των καπεταναίων) αλλά και στη Σάριζα, διάσημη για την πηγή από την οποία αναβλύζει το ομώνυμο νερό. 
 Μουσική εκδήλωση  στην κεντρική πλατεία  της Χώρας της Άνδρου
Μουσική εκδήλωση στην κεντρική πλατεία της Χώρας της Άνδρου

Διαμονή για όλα τα γούστα

Η Άνδρος έχει ανεβάσει τον ξενοδοχειακό πήχη με μια εντυπωσιακή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Οι μονάδες υψηλών προδιαγραφών είναι περιζήτητες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά σίγουρα αυτή είναι η εποχή που θα τις χαρείτε σε πιο ευνοϊκό «περιβάλλον».
Η «Αίγλη» στον πολυσύχναστο πεζόδρομο της Χώρας είναι ένα ιστορικό, ανακαινισμένο διώροφο ξενοδοχείο με εννέα ψηλοτάβανα δωμάτια που αποπνέουν ρομαντισμό μέσα από κλασικές γραμμές (από € 50 χωρίς πρωινό, 2282022060).
Μπαίνοντας στο Μπατσί, θα συναντήσετε το «Mare e Vista - Epaminondas», καθώς είναι απλωμένο αμφιθεατρικά στην πλαγιά με 23 δωμάτια και θέα στο χωριό και το λιμανάκι του (από € 50, 2282041177).
Το παλιό διδασκαλείο και ξενοδοχείο στο Μπατσί, όπου κάποτε έμειναν εκεί ο Ελύτης, ο Καραγάτσης και ο Εμπειρίκος, διανύει νέα εποχή πολυτέλειας ως «Krinos Suites Hotel» με 9 αυτόνομα δωμάτια (€ 150, 2282042038).
Το «Perakis» είναι ένα περιποιημένο ξενοδοχείο στο Κυπρί, ανάμεσα σε Γαύριο και Μπατσί. Οικογενειακή ατμόσφαιρα, προσεγμένη κουζίνα κι εξαιρετική παραλία ακριβώς από κάτω (από € 60, 2282071456-7).
 Γευστική δημιουργία από την κουζίνα του «Hotel Perakis» (Άνδρος)
Γευστική δημιουργία από την κουζίνα του «Hotel Perakis» (Άνδρος)

Φρουτάλια και όχι μόνο

Το «Μπαλκόνι του Αιγαίου» είναι μία από τις πιο διάσημες βεράντες των Κυκλάδων (στον Άνω Απρόβατο), ιδανική για την ώρα του ηλιοβασιλέματος αλλά και για να απολαύσετε τοπική κουζίνα: φρουτάλια, κατσικάκι, γουρουνόπουλο, ντόπιος κόκορας μακαρονάδα, δικά τους τυριά και λουκάνικα (2282042064).
Στο παραδοσιακό καφεστιατόριο «Στου Ζοζέφ», στον Πιτροφό, η Κατερίνα Ρεμούνδου σας περιμένει (κυριολεκτικά μια και χρειάζεται κράτηση) με φρουτάλια, κολοκυθοκεφτέδες και ακόμη πολλές τοπικές σπεσιαλιτέ (2282051050).
Αν μείνετε στο Μπατσί, θα φάτε πολύ καλά ντόπια κρεατικά –και όχι μόνο– στου «Μπελαλή», στο κέντρο του γραφικού λιμανιού (μοσχαρίσιο φιλέτο, κατσικάκι, κοντοσούβλι όταν υπάρχει κ.ά.) ή θα ανηφορήσετε για την ψησταριά του «Γρέγου» στην Κατάκοιλο (15΄ από το Μπατσί). Μια μικρή εκδρομή (15΄ από το Γαύριο), που αξίζει τον κόπο, θα σας φέρει στη διάσημη για τα παϊδάκια, το κατσικάκι στη λαδόκολλα και το συκώτι τυλιγμένο σε μπόλια ψησταριά του «Κόσση» μετά τον Άνω Φελλό: στην άκρη κατάφυτης κοιλάδας θα συναντήσετε τους πιο «ψαγμένους» λάτρεις του νησιού, σε ένα περιβάλλον γνήσιας παραδοσιακής ταβέρνας (είναι ανοιχτή μόνο Παρασκευή και Σάββατο).

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2012

Ο Τρύγος και το κρασί στην Ελλάδα του χθες και του σήμερα

Οι γεωργοί το μήνα Σεπτέμβριο τον λένε Τρυγητή ή Τρυγομήνα. Ο τρύγος είναι μια από τις πιο δύσκολες και κουραστικές γεωργικές εργασίες, όπως δηλώνει και η φράση «τρύγος, θέρος, πόλεμος», ώστε συχνά γίνεται με την αλληλοβοήθεια των κατοίκων γειτονικών χωριών / περιοχών, δεδομένου ότι δεν αρχίζει παντού τις ίδιες ημερομηνίες αλλά εξαρτάται από τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν κατά περιοχή καθώς και από το είδος των σταφυλιών. Παρόλα αυτά, η συγκομιδή των σταφυλιών κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού και η συγκέντρωσή τους στο πατητήρι, για να γίνουν κρασί από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα έχει γιορταστικό χαρακτήρα -μοιάζει με πανηγύρι. 

Οι σχέσεις του ανθρώπου με το κρασί ανά τους αιώνες υπήρξαν στενές: «Οίνος ευφραίνει καρδίαν ανθρώπου» έλεγαν οι Έλληνες, «Στο κρασί η αλήθεια» [in vino veritas] πίστευαν οι Ρωμαίοι. 

Ο Όμηρος επαινεί το κρασί όχι μόνο σαν ευχάριστο ποτό αλλά και σαν φάρμακο για πολλές αρρώστιες. Ο ποιητής Σιμωνίδης ο Κείος κατέταξε τις ιδιότητες κάθε ποικιλίας κρασιού ανάλογα με την επίδρασή τους στην υγεία: Τα λευκά κρασιά είναι χωνευτικά, αλλά «την κεφαλήν διάπυρον», δηλαδή φέρνουν έξαψη. Τα μαύρα ξηρά τα έβρισκε θρεπτικά και τα μαύρα γλυκά κρασιά ακόμα πιο θρεπτικά. Ο Αριστοτέλης έλεγε, ότι όσοι μεθούν με κρασί πέφτουν μπρούμυτα! Γιατί το κρασί βαραίνει το κεφάλι. 

Οι Χιώτες ήταν οι καλύτεροι αμπελουργοί της αρχαιότητας μια και σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία τους δίδαξε την καλλιέργεια της αμπέλου πρώτος στην Ελλάδα ο Διόνυσος με το γιο του τον Οινοπίωνα. Άλλη εκδοχή είναι αυτή που θέλει την εισαγωγή του κρασιού στη χώρα μας από την ξηρά και μάλιστα από τη Θράκη, άλλη, από τη θάλασσα και συγκεκριμένα ή από την Κρήτη ή από τα Μικρασιατικά παράλια με πρώτους εισαγωγείς τους Πελασγούς. 

Η ονομασία κρασί προέρχεται από τη λέξη κράσις, δηλαδή ανάμειξη. Οι αρχαίοι έπιναν το κρασί τους «νερωμένο» και όχι μόνο με φυσικό νερό αλλά και με θαλασσινό νερό κι έφτιαχναν το «θαλασσίτη οίνο». 

Στην αρχαία Αθήνα τα Οσχοφόρια ήταν μια από τις πιο λαμπρές γιορτές. Νέοι, ντυμένοι γυναικεία, κρατώντας όσχους, δηλαδή τσαμπιά σταφύλια, έκαναν αγώνα δρόμου από το ναό του Διονύσου μέχρι το ναό της Σκιράδος Αθηνάς, στο Φάληρο. 

Οι αμπελουργοί, με τραγούδια, χορούς και γλέντια που γίνονται στους αμπελώνες έκφραζαν ανέκαθεν τις ευχαριστίες τους στο Θεό ή τους θεούς για την καλή σοδειά. Στα αμπελοχώρια, δηλαδή στα χωριά που το σταφύλι αποτελεί το βασικό πόρο ζωής τους, η πρώτη μέρα του τρύγου -παρόλο που μπορεί να είναι διαφορετική από τόπο σε τόπο- χαιρετίζεται με τύμπανα, νταούλια και τραγούδια και ο τρύγος έχει τη μορφή αληθινού πανηγυριού. Το πανηγύρι του τρύγου κορυφώνεται στο πατητήρι. Πλήθος κόσμου, κυρίως νέοι και νέες, ντόπιοι και ξένοι βρίσκουν πολύ διασκεδαστικό το πάτημα των σταφυλιών. Με γέλια και τραγούδια πατούν τα σταφύλια για να βγει ο περίφημος λαμπερός χυμός για να φτάσει στα ποτήρια που «τσουγκρίζουν» εις υγείαν! 


Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2012

Κομποστοποίηση.


Η κομποστοποίηση είναι μια απλή διαδικασία


10happycompwebΤο μόνο που χρειάζεται είναι φυτικά υπολείμματα και καλή διάθεση. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα www.treehugger.com, η οποία ασχολείται με διάφορα πράσινα θέματα ανά τον κόσμο, η πιο δημοφιλής έρευνα σχετικά με το περιβάλλον στο Google για το 2011, έχει να κάνει με το ερώτημα «Πώς γίνεται η κομποστοποίηση». Αν βάλουμε στη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης τις λέξεις «how» και «compost», δηλαδή «πως» και «κομποστοποίηση», εμφανίζονται 44.800.000 αποτελέσματα. Δημοφιλέστατο θέμα η κομποστοποίηση, λοιπόν, ανά τον κόσμο.
Τι είναι όμως το κομπόστ; Στη φύση υπάρχουν πεσμένα φύλλα, νεκρά ζώα, νεκρά δέντρα εκατομμυρίων ετών και συνθήκες όπως κατολισθήσεις, χιονοστιβάδες, πλημμύρες και παγετοί. Όλα αυτά τα συνδυασμένα υλικά, λόγω των  περιβαλλοντικών συνθηκών, έχουν δημιουργήσει με το πέρασμα του χρόνου ένα πλούσιο, ζωντανό έδαφος, γεμάτο από μικροοργανισμούς, έντομα, ζωύφια, σκουλήκια και κάθε λογής πλάσματα, αλλά και πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία από την αποδόμηση της οργανικής ύλης, που είναι αναγκαία για τα οικοσυστήματα.

Διαβάστε περισσότερα...

Τι είναι η κομποστοποίηση


Η κομποστοποίηση είναι μια φυσική διαδικασία η οποία μετατρέπει τα οργανικά υλικά σε μια πλούσια σκούρα ουσία. Αυτή η ουσία λέγεται κομπόστ ή χούμους ή εδαφοβελτιωτικό. Η κομποστοποίηση είναι ένας πολύ άμεσος και σημαντικός τρόπος ανακύκλωσης. Έχει υπολογιστεί ότι το 35% των οικιακών απορριμμάτων μπορούν να κομποστοποιηθούν.
Η λέξη κομπόστ προέρχεται από την αγγλική λέξη compost. Η λέξη compost προέρχεται από τη λατινική λέξη compositus από το ρήμα componere (com - together, μαζί + ponere - to place, τοποθετώ). Στα τέλη του 14ου αι. στη γαλλική γλώσσα εμφανίζεται η λέξη composte με την έννοια του μίγματος των φύλλων, της κοπριάς και άλλων υλικών για τη λίπανση της γης. Η λέξη compost με τη σημερινή της έννοια εμφανίζεται το 1580 στην Αγγλία.

Πηγή: Online Etymology Dictionary, © 2001-2010 Douglas Harper

Γιατί κομποστοποίηση;

compostΟι λόγοι που επιβάλλουν την κομποστοποίηση ως βασική μέθοδο για τη διαχείριση των οργανικών αποβλήτων έχουν να κάνουν με το τρίπτυχο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
  1. Επειδή οι ανάγκες των ελληνικών εδαφών σε οργανική ουσία είναι τεράστιες, λόγω της πολύ χαμηλής περιεκτικότητας (1%). Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η περιεκτικότητα των εδαφών σε οργανική ουσία είναι 7-8% και κάνουν κομποστοποίηση για να την ανεβάσουν σε ακόμη πιο υψηλά επίπεδα.
  2. Επειδή το 35% των ελληνικών εδαφών κινδυνεύουν να ερημοποιηθούν (Πηγή: ΕΚΕΘΕ).
  3. Επειδή με την εκτεταμένη χρήση του κομπόστ αντιμετωπίζεται η εντεινόμενη διάβρωση των εδαφών και καταστέλλονται πολλά φυτοπαθογόνα του εδάφους.
  4. Επειδή υπάρχει μεγάλη ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης και προστασίας των διαθέσιμων υδάτων και ιδιαίτερα εξοικονόμησης του με την εφαρμογή της χρήσης του κομπόστ στη γεωργία.
  5. Επειδή μειώνονται οι εκπομπές του CO2 και οι επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών.
  6. Επειδή είναι ασύγκριτα η πλέον οικονομική μέθοδος τελικής διαχείρισης των οργανικών υλικών.
  7. Επειδή έχει την ευρύτερη δυνατή κοινωνική αποδοχή και συναίνεση.
  8. Επειδή είναι η πλέον φιλική προς στο περιβάλλον.
  9. Επειδή πρώτα συζητάς και εφαρμόζεις τις οικονομικότερες και καλύτερες επιλογές και μετά κοιτάς εάν υπάρχει ανάγκη για τις ακριβές και δύσκολες.
  10. Επειδή κάποιος πρέπει να τη θέσει και στην ελληνική κοινωνία.

Πως γίνεται και πως ελέγχουμε την κομποστοποίηση


Τα βακτήρια, οι μύκητες και άλλα μικρόβια είναι οι 'εργάτες' της κομποστοποίησης. Αυτοί, υποβοηθούνται κι από πολλούς άλλους μεγαλύτερους οργανισμούς. Κατά τη διάρκεια της κομποστοποίησης, αυτά τα μικρόβια παράγουν διοξείδιο του άνθρακα (CO2), θερμότητα και νερό καθώς αποικοδομούν τα οργανικά υλικά του σωρού. Το τελικό αποτέλεσμα είναι το ΚΟΜΠΟΣΤ (πλούσιο, σκούρο, θριφτό και άοσμο), τέλειο λίπασμα για τον κήπο σας. Για την αποτελεσματική κομποστοποίηση χρειάζεται:
  1. Σωστό μίγμα υλικών (σε σωστές αναλογίες)
  2. Σωστό αερισμό
  3. Σωστή υγρασία
  4. Σωστό μέγεθος υλικών

Περισσότερα...

Πόσος χρόνος χρειάζεται;


Αρχικά πρέπει να αναφέρουμε ότι για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της κομποστοποίησης δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο ολοκληρώνεται. Οι διάρκειες που αναφέρονται είναι κατά προσέγγιση και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες. Συνήθως, μια παρτίδα υλικών που θα οδηγηθεί σε έναν κάδο κομποστοποίησης και στη συνέχεια δε θα προστεθούν άλλα υλικά, ωριμάζει μέσα σε 3-4 μήνες. Αυτό σημαίνει ότι αν χρησιμοποιούμε τον κάδο καθημερινά, σε 3-4 μήνες θα έχουμε ένα μίγμα ώριμου κομπόστ και υλικών που βρίσκονται σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια κομποστοποίησης. Ξεχωρίζουμε το ώριμο κομπόστ κοσκινίζοντας το υλικό του κάδου. Ανάλογα με το χρόνο που θα διαθέσουμε, μπορούμε να ξεχωρίσουμε την κομποστοποίηση σε 3 μεθόδους, που η καθεμία έχει διαφορετικό χρόνο ολοκλήρωσης. 

Περισσότερα...

Η κομποστοποίηση έχει πολλά πλεονεκτήματα...

compost-benefitsΑπό τη φύση της η κομποστοποίηση σαν μέθοδος έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με όλες τις ανταγωνιστικές τεχνολογίες, γεγονός που την καθιστά αναντικατάστατη επιλογή στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων ή αποβλήτων γενικότερα. Παρακάτω, κωδικοποιούνται αυτά τα πλεονεκτήματα της κομποστοποίησης.
  1. Χρειάζεται μικρό επενδυτικό και λειτουργικό κόστος σε σχέση με όλες τις ανταγωνιστικές τεχνολογίες, με θετική επίδραση στα δημοτικά τέλη, που πληρώνουν οι δημότες.
  2. Έχει μεγάλη κοινωνική αποδοχή, με συνέπεια να μπορούν να ολοκληρωθούν οι σχετικές επενδύσεις γρηγορότερα από οποιεσδήποτε άλλες και πιο κοντά στις περιοχές παραγωγής των υλικών, με αποτέλεσμα μικρότερο κόστος μεταφοράς τους.
  3. Μπορεί να χωροθετηθεί σε μικρή απόσταση από την παραγωγή αποβλήτων, σαν αποτέλεσμα της κοινωνικής αποδοχής, με συνέπεια μικρότερο κόστος μεταφοράς τους και άρα ακόμη χαμηλότερα δημοτικά τέλη σε σχέση με άλλες μεθόδους.
Διαβάστε περισσότερα...

Γιατί να κάνουμε κομποστοποίηση;


Υγιέστερα φυτά

Οι οργανικές ουσίες είναι γνωστές ως "η ψυχή του υγιούς χώματος". Προσθέτοντας κομπόστ στον κήπο ή τις γλάστρες σας θα βοηθήσει τα φυτά να μεγαλώσουν γρηγορότερα και περισσότερο. Οι οργανικές ουσίες μέσα στο κομπόστ βοηθούν το χώμα να συγκρατεί θρεπτικές ουσίες και νερό, ωφελώντας τα φυτά και μειώνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης.
Περισσότερα...

Πως χρησιμοποιώ το κομπόστ

Το κομπόστ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν:
  • Εδαφοβελτιωτικό
  • Λίπασμα για το γκαζόν
  • Συμπλήρωμα στο χώμα των γλαστρών
  • Μαγιά για κομποστοποίηση
Περισσότερα...

Δυσάρεστες οσμές

Αν φροντίζετε το σωρό ή τον κάδο σας δε θα πρέπει να μυρίζει. Οι ίδιοι κανόνες που ισχύουν για να μην εμφανιστούν ποντίκια ή άλλα ζώα, ισχύουν και για την αποφυγή δυσάρεστων οσμών. Το ανακάτωμα του σωρού εξασφαλίζει την απουσία δυσάρεστων οσμών. Οι μικροοργανισμοί που ζουν σε συνθήκες απουσίας οξυγόνου (αναερόβιοι) είναι αυτοί που παράγουν τις δυσάρεστες οσμές, ενώ αυτοί που ζουν μόνο παρουσία οξυγόνου (αερόβιοι) δεν μυρίζουν. Το ανακάτωμα παρέχει οξυγόνο σε όλο τον όγκο του σωρού και επιταχύνει και τη διαδικασία της κομποστοποίησης.

Περισσότερα...

Κομποστοποίηση & εξωτερικές συνθήκες

Χειμώνας


Επειδή οι μικροοργανισμοί παράγουν θερμότητα και χρειάζονται οξυγόνο για να επιβιώσουν, τα ψυχρά κλίματα δεν επηρεάζουν δραματικά την κομποστοποίηση αν συντηρείται σωστά. Η αποσύνθεση θα επιβραδυνθεί αλλά δε θα σταματήσει. Τα πλούσια σε άνθρακα υλικά όπως τα φύλλα, τα κλαδιά και το πριονίδι, πρέπει να ανακατεύονται καλά με τα πλούσια σε άζωτο υλικά όπως το γκαζόν, τα φρούτα και τα λαχανικά. Ταυτόχρονα με το καλό ανακάτωμα και τον αερισμό του σωρού, οι μικροοργανισμοί που είναι υπεύθυνοι για την αποσύνθεση θα παράγουν θερμότητα καθώς διασπούν τα οργανικά σε κομπόστ. Με τη σωστή αναλογία άνθρακα/αζώτου και το ανακάτωμα, θα παράγεται θερμότητα και θα προχωράει η αποσύνθεση ασχέτως από τις εξωτερικές θερμοκρασίες. Αν έχετε σωρό και όχι κάδο, καλό είναι να τον καλύψετε με ένα πλαστικό για να μην ανέβει πολύ η υγρασία του.

Περισσότερα...

Η μικροβιολογία της οικιακής κομποστοποίησης – Μικροοργανισμοί

8protozoawebΟικιακή κομποστοποίηση, μια αναγκαία διαδικασία όχι μόνο γιατί συμβάλει σημαντικά στη μείωση των απορριμμάτων, αλλά και γιατί το τελικό προϊόν αυτής της διαδικασίας είναι ένα άριστης ποιότητας εδαφοβελτιωτικό υλικό (κομπόστ).
Βακτήρια και μύκητες διασπούν την οργανική ύλη σε απλούστερα υλικά, μέσω ενζυματικών διεργασιών. Με τη μεταβολική δραστηριότητα των μικροοργανισμών η οργανική ύλη, όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπίδια, κυτταρίνη και λιγνίνη μετατρέπονται σε CO2, νερό, μέταλλα, χούμο και θερμότητα.
Η κομποστοποίηση διακρίνεται σε τρεις φάσεις. Πρώτη είναι η μεσοφιλική φάση, κατά την οποία οι μικροοργανισμοί αναπτύσσονται γρήγορα με αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας. Δεύτερη φάση είναι η θερμοφιλική, κατά την οποία η θερμοκρασία φτάνει μέχρι και τους 75οC. Σε αυτό το στάδιο καταστρέφονται πολλοί σπόροι ζιζανίων και ορισμένοι παθογόνοι μικροοργανισμοί, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας, Τρίτη φάση είναι η κρυοφιλική ή φάση ωρίμανσης του κομπόστ, κατά την οποία η θερμοκρασία έχει μειωθεί, όπως και η μεταβολική δραστηριότητα των μικροοργανισμών.

Διαβάστε περισσότερα...

Υπάρχουν χώροι στην Ελλάδα για κομποστοποίηση;

greenwaste-unloadingΠράγματι η κομποστοποίηση απαιτεί χώρο για τη λειτουργία των σειραδίων. Υπάρχει, όμως, πρόβλημα εξεύρεσης των απαραίτητων εκτάσεων; Ένας γνώστης του θέματος θα απαντούσε κατηγορηματικά όχι. Στην Ελλάδα το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι ότι δεν μπορούν να χωροθετηθούν εύκολα οχλούσες ή μη δραστηριότητες, λόγω πολλών άλλων προβλημάτων και λανθασμένων επιλογών (π.χ. έλλειψη κτηματολογίου & βιομηχανικών πάρκων, λάθη στη συμμετοχή & διαβούλευση των εφαρμοζόμενων πολιτικών κ.ά.) και όχι γιατί δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες εκτάσεις. Θεωρείται βέβαιο από πολλούς, ότι είναι πολύ ευκολότερο να χωροθετήσουμε μία μονάδα κομποστοποίησης, που απαιτεί 100 στρέμματα, παρά μία μονάδα καύσης, που απαιτεί 10 στρέμματα.
Επιπλέον, έχει προταθεί η ιδέα να εξετασθούν όλοι οι παλαιοί χώροι ταφής ή οι ΧΥΤΑ στην Ελλάδα, ώστε να αξιοποιηθεί η επιφάνεια τους για τη χωροθέτηση των σειραδίων της κομποστοποίησης. Στην περίπτωση μάλιστα της Αττικής η επιφάνεια των κυττάρων του ΧΥΤΑ Άνω Λιοσίων και της Φυλής, που έχουν κλείσει, επαρκεί για να δημιουργηθεί μία όσο μεγάλη χρειάζεται μονάδα κομποστοποίησης και να αφεθούν οι σημερινοί ακάλυπτοι χώροι της ευρύτερης περιοχής της Φυλής για αξιοποίηση για πολύ πιο αναγκαίες χρήσεις.

Διαλογή στην πηγή - Προϋπόθεση για αποδοτικότερη κομποστοποίηση

Είναι εύλογο ότι τα μη βιοαποδομήσιμα υλικά που εισέρχονται σε μια μονάδα κομποστοποίησης θα ληφθούν αναλλοίωτα στην έξοδο της. Στην περίπτωση των αστικών αποβλήτων τέτοια υλικά περιλαμβάνουν προσμίξεις ξένων σωμάτων, όπως γυαλί και πλαστικό φιλμ, αλλά και μη βιοδιασπώμενους ρύπους (βαρέα μέταλλα, εμμένοντες οργανικούς ρύπους- ΡΟΡ8, φάρμακα), μη ορατούς μακροσκοπικά και μικροσκοπικά, που ανιχνεύονται όμως στο τελικό προϊόν (κομπόστ), υποβαθμίζοντας την αξία του και περιορίζοντας τις δυνατότητες χρήσης του. Συνεπώς η καθαρότητα των υλικών εισόδου καθορίζει αναπόφευκτα την ποιότητα του τελικού προϊόντος. Η μόνη ασφαλής και ταυτόχρονα οικονομική δυνατότητα για να επιτευχθεί υψηλή ποιότητα στο τελικό προϊόν είναι η ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ (ΔσΠ) των βιοαποδομήσιμων υλικών. Χωρίς ΔσΠ θα πρέπει οι μονάδες να διαθέτουν ακριβές υποδομές προεπεξεργασίας-επεξεργασίας για να επιτύχουν την καθαρότητα των υλικών εισόδου, χωρίς να μπορούν εύκολα να επιτύχουν υψηλή καθαρότητα του τελικού προϊόντος (κομπόστ).
Η ΔσΠ είναι η καλύτερη επιλογή. Όμως ποια προβλήματα μπορεί να δημιουργηθούν και πως αντιμετωπίζονται; Σε σχέση με την τοποθέτηση σε κατοικημένες περιοχές ενός ξεχωριστού κάδου για τα οικιακά οργανικά θα πρέπει να απαντηθούν τα κάτωθι ερωτήματα:

Διαβάστε περισσότερα...

Ποια υλικά μπορώ να κομποστοποιήσω

  • Απορρίμματα που προσελκύουν ενοχλητικά ζωύφια
  • Άρρωστα ή μολυσμένα από έντομα φυτά
Τα λιπαρά φαγητά, όπως το κρέας και τα τυροκομικά, πρέπει να αποφεύγονται επειδή προσελκύουν τρωκτικά, σκυλιά, γάτες, μύγες κ.α.. Τα απορρίμματα των σκύλων και των γατών δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται γιατί μπορούν να μεταδώσουν ασθένειες. Μπορείτε επίσης να αποφύγετε την προσθήκη άρρωστων φυτών ή φυτών που έχουν προσβληθεί έντονα από έντομα, εκτός αν είστε σίγουροι για την υψηλή θερμοκρασία του κομποστοποιητή σας, οπότε αν μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα θα διασπαστούν τελείως και δεν θα υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Αυτό ισχύει και για τα αναπαραγωγικά μέρη των φυρών όπως οι ρίζες και οι σπόροι, τα οποία καλό είναι να αποφεύγονται εκτός αν η θερμοκρασία του κομποστοποιητή είναι υψηλή οπότε θα διασπαστούν.
Απευθυνθείτε στον παρακάτω πίνακα για να δείτε τί μπορείτε να ρίχνετε μέσα στον κάδο σας και τι όχι.


Πράσινα (πολύ άζωτο)Καφέ (πολύς άνθρακας)ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ
γκαζόν
φύλλακόκαλα
κλαδέματαφλούδες κορμώναπορρίμματα σκύλων/γατών
φρούτα και λαχανικάάχυραλάδια
οικιακά φυτάπριονίδιαλίπη
κοπριά ( π.χ. από αγελάδες, άλογα, κότες ή κουνέλια)χαρτί κουζίναςλιπαρές ουσίες
απορρίμματα κουζίνας π.χ. τσόφλια αβγών, υπολείμματα καφέ (και τα φίλτρα)χαρτοπετσέτεςυπολείμματα από κρέατα/ψάρια
υπολείμματα από αφέψημαστέλεχος καλαμποκιούγαλακτοκομικά
φλούδες από φρούτα και λαχανικάσπόρους ζιζανίων
άρρωστα φυτά

Ποια υλικά μπορούν να κομποστοποιηθούν

Ένα μεγάλο πλήθος οργανικών υλικών, που προέρχονται από πολλές δραστηριότητες μπορούν να κομποστοποιηθούν, Αυτά τα υλικά είναι τα εξής:
  • Το οργανικό κλάσμα των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ): Μετά από Διαλογή στην Πηγή (ΔσΠ) μειώνεται σημαντικά το επενδυτικό και λειτουργικό κόστος των μονάδων κομποστοποίησης
  • Τα «Πράσινα» αστικά υλικά (κλαδέματα από πάρκα, δρόμους, κήπους, κατοικίες κ.α.
  • Τα υπολείμματα καλλιεργειών και θερμοκηπίων
  • Κορμοί δένδρων, υπολείμματα καμένων εκτάσεων
  • Οργανικά υπολείμματα βιομηχανιών τυποποίησης και επεξεργασίας τροφίμων, π.χ. από ντοματοβιομηχανίες, γαλακτοβιομηχανίες, κονσερβοβιομηχανίες κ.ά.
  • Ληγμένα τρόφιμα
  • Ιλύς βιολογικών καθαρισμών
  • Κτηνοτροφικά - Πτηνοτροφικά απόβλητα - Κοπριές
  • Υπολείμματα οινοποιείων, ζυθοποιείων
  • Απόβλητα ελαιοτριβείων